خشک کردن سبزی در کمک مایکروویو

(IV) خشک کردن IR به کمک مایکروویو (MWIRD). تشعشعات IR با عمق کم نفوذ در داخل محصول مشخص می شود. بنابراین، هنگامی که انرژی EM در سطح جذب می شود، توسط رسانایی به داخل محصول منتقل می شود، که خشک کردن IR را به خشک کردن هوای گرم معمولی نزدیک می کند.

ترکیب IR با مایکروویو اجازه می دهد تا گرمایش سریعتر و همگن تر محصول و خشک شدن سریعتر محصول با کیفیت بهتر انجام شود.

بنابراین، در مورد MWIRD تمشک، پوسته 2.4 برابر بیشتر، 25.63٪ آبرسانی بیشتر، 17.55٪ حفظ اضافی آنتوسیانین ها، و 21.21٪ فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر در رابطه با خشک کردن IR به دست آمد [88].

(v) خشک کردن سبزیجات خشک شده به کمک اولتراسوند (UAD). فراصوت یکی از چندین تکنیک مورد استفاده در مفهوم فرآیندهای هیبریدی است. قبلاً در میان سایر فرآیندها برای خشک کردن اعمال شده است [89].

انرژی مکانیکی ارائه شده توسط اولتراسوند به کاهش مقاومت های داخلی و خارجی در برابر انتقال جرم و به ویژه انتقال آب به لطف چرخه های انبساط و فشرده سازی (اثر اسفنجی) کمک می کند [81].

علاوه بر این، میکروجریان در رابط‌ها به دلیل امواج فراصوت هوابرد با شدت بالا تولید می‌شود که لایه مرزی انتشار را کاهش می‌دهد. این منجر به افزایش انتشار و در نتیجه افزایش انتقال جرم  سبزی خشک خانگی  می شود [81، 90].

موسیلک و همکاران [91] نشان می دهد که اولین مطالعات در مورد استفاده از اولتراسوند در خشک کردن در دهه 1950 انجام شد. با این حال، حتی اگر در سال‌های اخیر علاقه مجددی به این فناوری وجود داشته باشد، در حال حاضر به مقیاس آزمایشگاهی محدود می‌شود [90].

مطالعات متعدد نشان دهنده علاقه ترکیب اولتراسوند با فرآیند خشک کردن سبزی خشک ریحان همرفتی برای کاهش مصرف انرژی و زمان خشک کردن و همچنین بهبود کیفیت محصول خشک شده است. Szadzinska و همکاران.

[92] یک خشک کردن همرفتی (CVD) را با فرآیندهای خشک کردن هیبریدی مختلف – خشک کردن همرفتی-التراسونیک (CVUD)، خشک کردن همرفتی-مایکروویو- اولتراسونیک (CVMWUD) و خشک کردن همرفتی-مایکروویو (CVMWD)- در خشک کردن توت فرنگی مقایسه کرد.

در تمام موارد، فرآیندهای ترکیبی امکان به دست آوردن مصرف انرژی کمتر و زمان خشک کردن کوتاه‌تر را نسبت به خشک کردن همرفتی فراهم می‌کنند.

افزایش مصرف انرژی در سبزی خشک شده معطر CVUD تنها 6.4٪ بود، در حالی که در CVMWUD به حدود 82٪ و حتی در CVMWD به 89٪ رسید. به همین ترتیب، زمان خشک شدن در CVUD و CVMWD به ترتیب 52% و 93% کاهش یافت.

  • منابع:
    • تبلیغات: 
    1. ۲۳ پیشنهاد افراد ثروتمند جهان برای پولدار شدن
    2. استفاده از محافظ چشم در هنگام استفاده از پمپ هواکش
    3. با این کالاها از هر انگشتتان پول می ریزد!
    4. کمپوت آلبالو پیوندی گیلاسی صنعتی